Goa

Hej allihopa!
Nu var det ett tag sedan vi skrev något här men vi har helt enkelt inte orkar. Vi kommer inte skriva om allt vi har gjort för det blir för mycket så vi begränsar oss till Goa.

Vi fick rusa iväg från partys förra fredagen för middagen var försenad. När vi kom ut till rickshawhållplatsen upptäckte vi att det inte fanns en enda rickshaw. Efter mycket vntade fick vi tillslut tag på två stycken. Väl framme i swargate visade sig att vi var tidiga och fick sätta oss och vänta på bussen. 20.30 började den 12 h långa bussresan. Den var hemsk. Vägarna här i Indien är som sagt inte i bästa skick så det var en väldigt skumpig färd. Dessutom fick Linnea en fönsterplats vid ett fönser som inte gick att stänga helt och hållet så hon frös som en gnu hela resan. Till råga på allt sätter de igång en hindifilm på absurd hög volym. Så det var öronproppar som gällde men de hjälpte kanppt. Men timmarna gick och kl 06.00 var vi framme i Goa. Kl 09.00 var vi framme i Anjuna.

Vårt Guesthouse var gulligt och vi fick alla 6 sova i ett rum vilket var trevligt men trångt. Första dagen låg vi bara på stranden och pressade. Vi vill ju inte vara blekare än när vi kom till indien när vi kommer hem. Detta resulterade i (trots en massa solkräm) att vi såg ut som tomater på kvällen. Stranden vi var på var trevlig men det var inte många turister där så försäljarna som fanns där attakerade oss. De var riktigt jobbiga, vägrade lämna oss fred. De började lägga upp smycken på våra knän och trycka upp klädesplagg i våra ansikten, mindre kul. Det var ävn mycket komplicerat att komma ner i vattnet p.g.a. en massa vassa stenarPå kvällen åt vi på en restaurang som kom att bli vårt stamställde, Blue Tao. Eftersom det var högtidsdagen för Diwali var det en massa fyrverkerier. Linnea som är väldigt lättskrämd tyckte inte om det. Det gick an när det bara var vanliga fyrverkerier som ser fina ut men när det var en flera meter lång linamed smällare var det horibelt. Familjen mitt emot blue tao hade en sådan och både Sara och Mollie blev träffade av smällare. Det var läskigt. Det blev en tidig kväll med tanke på den fröregående nattens bussfärd. Dessutom skulle de andra två, Jane och Arielle, komma klockan sex morgonen efter. Vi vaknade inte när de kom men tydligen kom de tidigare äm väntat.

Andra dagen gick även den åt till att pressa på strande, trots att i såg ut som tomater. Det blev inte bättre. . Vi har en del roliga bilder på oss när vi försöker ta oss ner. Idag provade vi en nu strand som skulle ligga 25 min bort men det tog väll 40 minuter. Det var fruktansvärt varmt men som tur var väntade ju havet på oss. Det var en jättebra strand! Inte så mycket stenar och försäljare. Där låg vi och njöt nästan hela dagen. Väl tillbaka på guesthouset träffade vi vår nya granne, en norrman! Men han pratade engelska som en canadensare så det var svårt att höra. Han hette Ander och var en trevlig prick. Vi bjöd med honom på middag. Ezter och Einar som också var i Goa under helgen gjorde oss sällskap. Det var en trevlig restaurang dock skulle de visa mamma mia kl 9 så vi skyndade oss iväg.

Dagen därpå var det Old Goa som gällde. Sara mådde inte så bra så hon stannade på guesthouset. Hon fick lova dyrt och heligt att hon inte skulle lämna guesthouset och göra saker på egenhand. Det gick tydligen en seriemördarelös i Goa och vi var rädda om Sara. Hon bröt dock löftet och gick och simmade med Anders. Till Old goa var vi tvugna att ta tre bussar, det kändes väldigt jobbigt eftersom bussarna här är opålitliga, mer opålitliga än SL. Men idag hade vi tur! Vi behövde inte vänta på en enda. I Old Goa var det jävligt varmt! Linnea trodde hon skulle svimma. Vi gick in i två kyrkor, som var väldigt vackra, sedan gav hon, jane och arielle upp och gick och satte sig på ett fik. Det var en bra dag ändå trots hettan och våra axlar behövde en paus från solen.

Sista dagen i Goa gjorde vi inte mycket. Vi shoppade lite och satt på ett fik vid havet och läste. Det var mysigt och avslappnande. Bussresan tillbaka var ännu hemskare en den andra. Vi åker aldrig mer nattbuss i Indien. Först var den bussen som vi hade biljetter till inställd så vi hade två timmar i Mapsua att spendera. Vi åt glass. När klockan var 19.30 syntes ingen buss till. Vi väntade i kaoset på bussstationene. Kl 20.00 kom en buss som stannade på ett helt annat ställe så vi fick springa dit. Ett äventyr, som allt annat i det här landet hehe. Väl på bussen sätter de igång en hindifilm igen. De visade två filmer under den här bussredan, lovley. Nu gick Linneas fönster att stänga men alla andra hade fönstrena öppna så det var svinkallt i alla fall. Denna resa var ävne 1000 gånger skumpigare än den förra. Vi sov inte många timmar. Vi kom tillbaka till Sangam runt 07.00 och då tänkte ju vi "ja vi kan sova en timme" det tänkte inte Mollie och Kylie, nä de tänkte "Ja vi tvättar. De är knäppa. Men tvätta behövdes, speciellt Saras och Mollies väskor. De lade sina ryggsäckar i bagageutrymmet under busen och det var tydligen någon som transporterade fisk. När de tog ut sina väskor var de dränkta i fiskvatten, luktar inte jättegott. Så det var bara för dem att tvätta allt de hade med sin till goa, inklusive ryggsäckarna. Men nu luktar allt gått igen =)

Idag (lördag) var planen att vi skulle åka till Mumbai igen för att se elephant island. Sara mådde inte bra så hon stannade hemma. Linnea, Mollie och Kylie lämnade Sangam 06.30 och begav sig ut för att leta efter en rickshaw. Fanns inte en enda. Vi tänkta att vi börjar promenera en bit. Vi gick 2 km utan att hitta någon. Tillslut kom det en som inte en tjafsade om priset med oss. Då var kl 07.00 och tåget skulle gå 07.15. Väl på stationen får vi reda på att alla tåg till Mumbai är inställda p.g.a någn "dummer" som hoppade framför ett tåg. Det är inte meningen att vi skulle åka dig. Vi har provat tre gånger och nej. Det där med rickshawsarna tar vi också som ett tecken. På tåg staionen såg jag och mollie en man bajsa. Mitt där, på tågstationen. Så fruktansvärt äckligt. Eftersom det var KYlies födelsedag och hon var så besviken åkte vi till german bakary och åt bulle till frukost. Sedan hängde vi i Koregianpark nästa hela dagen. Åt lunch på hard rock café bl.a. Vi såg en apa också. Den flög ner från ett träd och landande på trottaren framför oss. Den var jättestor! Det hände alltså ganska spännande saker idag trots allt.

Lyckliga över att vara vid stranden!

Påväg ner i vattnet, woho

Nu blev saker och ting komplicerat..